sábado, 21 de septiembre de 2013

Administració electrònica: l'única possible


  
Víctor Almonacid Lamelas és un convençut de les bondats de l’administració electrònica. Tanmateix, matisa, no és solament un qüestió tècnica (que també, i complexa) i no es un fi en si mateix. Les seues reflexions són una crida a l’acció, a l’animositat, però sense defugir, sinó ben al contrari, els continguts teòrics i filosòfics que es troben al darrera de qualsevol decisió i acció humana. No ens hauríem de perdre la seua intervenció al debat

Sis anys després de la LAECSP, quina administració electrònica tenim? Un diagnòstic-diàleg crític-constructiu en l’àmbit local i autonòmic.

El dia 24, a les 10:30. Al Col·legi Major Rector Peset, de València.
El seu blog, punxant ací.



Administració electrònica: 
l'única possible 



RESUM: No hi ha res més necessari per a l'administració pública moderna que implantar l'administració electrònica. En aquest sentit i com es demostra en el present treball, el major problema que es presenta no és l'execució en si –econòmica, jurídica, tècnica, organitzativa- d'un projecte d'aquestes característiques, sinó la pròpia concepció del terme, entenent tota la seva amplitud i, sobretot, que es tracta d'un mitjà per aconseguir una fi –millorar l'administració- i no d'una fi en si mateix. Dins d'un procés que per descomptat és eminentment pràctic, si no es teoritza prèviament, si no es comprèn en tota la seva amplitud des del punt de vista tècnic i encara filosòfic, la seva cega execució pot estar repleta d'errors i resistències, fins i tot partint de la bona fe de tots els actors implicats, actitud que no sempre es dóna. A partir d'aquí, després d'una bona concepció – degudament divulgada, explicada i participada- , el projecte, articulat tècnicament a través d'un Pla, és totalment empíric i malgrat les dificultats que igualment puguin sorgir, aquell plantejament augmenta extraordinàriament les possibilitats d'èxit en la seva correcta i total implantació, la qual comporta un plus de millora en els principis d'economia, eficiència, legalitat i transparència com no ha conegut l'administració pública espanyola en tota la seva Història.



ABSTRACT:  There is nothing more necessary for modern public administration than implement eGovernment. In this sense, as demonstrated in this work, the biggest problem that occurs is not self-executing economic, legal, technical, organizational-of a project of this nature; it’s the correct conception of the term, understanding all its amplitude and, above all, it is a means to an end, improve management, and not an end in itself. Within a process which of course is very practical, if not previously theorized, without understanding the full extent from the technical point of view and even philosophical, his blind execution can be full of errors and resistance, even under the good faith of all parties involved, an attitude that does not always happen. From there, after a good concept - appropriately disclosed, explained and shared-, project, technically articulated through a Plan, is entirely empirical and despite the difficulties also arise, this approach dramatically increases the chances of success in their correct and full implementation, which carries a bonus for improvement in the principles of economy, efficiency, legality and transparency and does not know the Spanish public administration throughout its history.

Keywords:e-Government- Government -Document Management Plan–Spain


RESUMEN: No hay nada más necesario para la administración pública moderna que implantar la administración electrónica. En este sentido y como se demuestra en el presente trabajo, el mayor problema que se presenta no es la ejecución en sí –económica, jurídica, técnica, organizativa- de un proyecto de estas características, sino la propia concepción del término, entendiendo toda su amplitud y, sobre todo, que se trata de un medio para lograr un fin –mejorar la administración- y no de un fin en sí mismo. Dentro de un proceso que desde luego es eminentemente práctico, si no se teoriza previamente, si no se comprende en toda su amplitud desde el punto de vista técnico y aún filosófico, su ciega ejecución puede estar repleta de errores y resistencias, incluso partiendo de la buena fe de todos los actores implicados, actitud que no siempre se da. A partir de ahí, tras una buena concepción – debidamente divulgada, explicada y participada- , el proyecto, articulado técnicamente a través de un Plan, es totalmente empírico y a pesar de las dificultades que igualmente puedan surgir, aquel planteamiento aumenta extraordinariamente las posibilidades de éxito en su correcta y total implantación, la cual conlleva un plus de mejora en los principios de economía, eficiencia, legalidad y transparencia como no ha conocido la administración pública española en toda su Historia.


Leer más ...
viernes, 20 de septiembre de 2013

Reinventar la administración


Lorenzo Pérez Sarrión, secretario de ayuntamiento, es una de aquellas personas inquietas, activas y optimistas de las que hacen falta en la administración. En su aportación nos plantea cómo la implantación de la administración electrónica no sólo afecta cuestiones técnicas sino que requiere un cambio de filosofía y una reinvención de la administración pública. Quizá, decimos nosotros, habrá que hacer de la necesidad y la problemática actual una virtud. Os ofrecemos, como es habitual, en tres lenguas, el resumen de su escrito.


RESUM

La Llei d'Accés Electrònic dels ciutadans als serveis públics de 2007 ha suposat un veritable revulsiu formal per a la reinvenció de les Administracions Públiques de començaments del segle XXI. Després de sis anys de vigència, i en el difícil context econòmic actual de crisi, s'ha conformat un mapa amb notables asimetries, per la qual cosa es refereix a la implantació de l'administració electrònica (AE) entre les entitats locals (EELL) espanyoles. El canvi de paradigma és irreversible, però l’Administració Electrònica no és només consolidar les TIC als ajuntaments, sinó repensar aquests a través de la seva inqüestionable modernització: una tasca molt més àmplia, al servei de la qual la AE constitueix un pilar essencial, encara que no l'únic. La incorporació legal de criteris d'eficiència i sostenibilitat a tots els àmbits de gestió pública reforça aquesta tesi, si ben no ha d'oblidar-se que abans de ser eficients, les EE.LL. han de ser  constitucionalment- eficaces, precisament en un marc actual de dificultat afegida quant a la redelimitació competencial del Sector Públic Local.


ABSTRACT

TheLaw on Electronic Accessof citizensto public services, 2007 hasbeen a realformalleverthe reinvention ofgovernmentof the earlytwenty-first century. After sixyears of operation, andin thecurrentdifficult economiccrisis, hasmade​​a map withsignificant asymmetries, so it relates to the implementationof eGovernment(AE) between local(LES) Spanish. Andparadigmchangeis irreversible, but theAEis not justconsolidateICTin municipalities,but to rethinkthese throughhis unquestionablemodernization: a much moreextensive, in whose service theAEisan essential, although not the only.Thelegalincorporationefficiency and sustainabilitycriteriatoall areas ofgovernancereinforcesthis thesis, but do not forget thatbefore beingefficient, theLESshouldbe,constitutionally-effective, especially in acurrentframeasadded difficultyredistrictingpowerstoLocalPublic Sector.



RESUMEN

La Ley de Acceso Electrónico de los ciudadanos a los servicios públicos de 2007 ha supuesto un verdadero revulsivo formal para la reinvención de las Administraciones Públicas de comienzos del siglo XXI. Tras seis años de vigencia, y en el difícil contexto económico actual de crisis, se ha conformado un mapa con notables asimetrías, por lo que se refiere a la implantación de la administración electrónica (AE) entre las entidades locales (EE. LL.) españolas. El cambio de paradigma es irreversible, pero la AE no es sólo consolidar las TIC en los ayuntamientos, sino repensar éstos a través de su incuestionable modernización: una tarea mucho más amplia, a cuyo servicio la AE constituye un pilar esencial, aunque no el único. La incorporación legal de criterios de eficiencia y sostenibilidad a todos los ámbitos de gestión pública refuerza esta tesis, si bien no debe olvidarse que antes de ser eficientes, las EELL deben ser -constitucionalmente- eficaces, precisamente en un marco actual de dificultad añadida en cuanto a la redelimitación competencial del Sector Público Local.


Foto de dalt: Joan Carles Faus
Leer más ...
miércoles, 18 de septiembre de 2013

La punta de llança de l'administració electrònica


Sense dubte, després de sis anys de l'aprovació de la LAECSP (Llei d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Serveis Públics), de 2007, moltes persones són escèptiques pels retards i els problemes tècnics i econòmics que comporta la seua aplicació. Tot això en un moment de retalls de pressupost i personal en l'administració pública. Tanmateix, és evident que algunes administracions, com és el cas del Ministeri d'Hisenda, han portat avant avenços notables. Montaña Merchán és una de les protagonistes d'aquest progrés real i efectiu. Us oferim un resum i avanç de les seues aportacions.


SITUACIÓN ACTUAL DE LA ADMINISTRACIÓN ELECTRÓNICA
Montaña Merchán Arribas
Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (España)

Resum:

Al llarg dels segles, la influencia de la tecnologia en l’economia ha sigut evident i, a través de l’economia, la tecnologia també ha influït en els canvis en la societat. Sense dubte, els darreres dos últims segles hem assistit als majors canvis tecnològics. Internet ha revolucionat la comunicació en el món, ens ha fet ciutadans del mon. L’Administració també ha utilitzat les tecnologies i Internet com un mitjà per modernitzar les relacions amb el ciutadà, de donar millors serveis i com una palanca per a reformar la pròpia administració. Ha configurat l’Administració Electrònica. El desplegament de l’Administració Electrònica ha significat un  canvi cultural intern en la provisió d’informació i de serveis. De tal manera que l’Administració del segle XXI serà fonamentalment electrònica. Aquest article presenta l’estat actual d’implantació de l’administració electrònica i resumeix l’impacte que ha tingut en les relacions amb la societat i entre les administracions.


Abstract:

Throughout the centuries the influence of technology in the economy has been evident and, through the economy, technology has also influenced the changes in society. Certainly in the last two centuries have witnessed the greatest technological changes. Internet has revolutionized communication in the world, has made us citizens of the world. The Administration has also used technology and the Internet as a means to modernize relations with citizens, to better serve as a lever for reforming the administration itself. E-Government has configured. The deployment of e-Government has meant an internal cultural change in the provision of information and services. So that the Administration XXI century will be mainly electronic. This paper presents the current state of implementation of e-Government and summarizes the impact it has had on the relationship between society and government.


Resumen:

A lo largo de los siglos la influencia de la tecnología, en la economía ha sido evidente y, a través de la economía, la tecnología también ha influido en los cambios en la sociedad. Sin duda, en estos últimos dos siglos hemos asistido a los mayores cambios tecnológicos. Internet ha revolucionado la comunicación en el mundo, nos ha hecho ciudadanos del mundo.  La Administración también ha utilizado las tecnologías e Internet  como un medio para modernizar las relaciones con el ciudadano, de prestar mejores servicios y como una palanca para reformar la propia Administración. Ha configurado la Administración Electrónica. El despliegue de la Administración Electrónica ha significado un  cambio cultural interno en la provisión de información y de servicios. De tal manera que la Administración del siglo XXI será fundamentalmente electrónica. Este artículo presenta el estado actual de implantación de la administración electrónica y resume el impacto que ha tenido en las relaciones con la sociedad y entre las administraciones.

Foto: directorioexit.info



Leer más ...
martes, 17 de septiembre de 2013

Arxivers de trinxera sota foc creuat




Gestió de documents versus memòria històrica: 

arxivers de trinxera sota foc creuat


Lluís Esteve Casellas és, sens dubte, uns dels arxivers més actius i amb idees més clares a Catalunya, Espanya i també en el context internacional. Ell s’encarregarà de fer-nos baixar a la dura terra dels arxius nostres de cada dia, però també de plantejar alternatives viables per al futur de la professió. No fa molt, va moure un ample i interessant debat, a la plataforma Arxifòrum, en afirmar que els arxius històrics no tenien futur. Ací teniu el resum del seua intervenció, tal com el veureu a la Revista d’Arxius.


Resum:

L'autor mostra, des d'un punt de vista crític, algunes reflexions sobre el futur dels arxius històrics en un curt i mig termini. En la seva opinió, no és possible resoldre els problemes de la preservació digital dels registres i la difusió de metodologies i pràctiques antigues. A més, el context actual obliga als professionals a focalitzar la seva atenció principalment en l'administració de registres, ja que és l'única manera de garantir el futur dels arxius històrics i també per reforçar l'actuació professional en les organitzacions.

Alguns aspectes importants per al futur dels arxius històrics són la qualitat de les dades de descripció d'arxius en els sistemes de negoci, les estratègies per conservar els registres en bases de dades dels sistemes i la participació de les organitzacions en projectes de dades obertes. Per tant, la solució a aquests aspectes és possible només amb l'èxit de les polítiques de gestió de registres en l'organització i la cooperació entre les diverses institucions i professionals.



Abstract:

The author shows, from a critical view, some reflections about the future of historical archives in a short and middle term. In his opinion, it is not possible to resolve the difficulties of digital records preservation and dissemination with old methodologies and practices. In addition, the current context obliges professionals to focalize their attention mainly on the Records Management, as the only way to guarantee the future of historical archives and also to reinforce the professional role in the organizations.


Some important aspects for the future of historical archives are data quality of archival description in the business systems, the strategies to preserve records in databases systems and the participation of organizations in Open Data projects. Thus, the solution to these aspects is possible only with the success of Records Management policies in the organization and the cooperation between several institutions and professionals.



Resumen:

El autor muestra, desde un punto de vista crítico, algunas reflexiones sobre el futuro de los archivos históricos en un cortoy mediano plazo. En su opinión, no es posible resolver los problemasde la preservación digital de los registrosy la difusión de metodologías y prácticas antiguas. Además, el contexto actual obliga a los profesionales a focalizar su atención principalmente en la administración de registros, ya que es la única manera de garantizar el futuro de los archivos históricos y también de reforzar la actuación profesionalen las organizaciones.

Algunos aspectos importantes para el futuro de los archivos históricos son la calidad de los datos de descripción de archivos en los sistemas de negocio, las estrategias para conservar los registros en bases de datos de los sistemas y la participación de las organizaciones en proyectos de datosabiertos. Por tanto, la solución a estos aspectos es posible sólo con el éxito de las políticas de gestión de registros en la organización y la cooperación entre las diversas instituciones y profesionales.

Imatge de Lluís Esteve Casellas: anroart.com


Leer más ...
lunes, 16 de septiembre de 2013

La intervenció de Luciana Duranti



LA MEMÒRIA HISTÒRICA DOCUMENTAL AL NÚVOL:
UN OXÍMORON O EL FUTUR INDEFUGIBLE ?


En aquestes jornades tindrem el privilegi de comptar amb una de les persones que millor coneix l’evolució del document electrònic, analitzat des d'una perspectiva diplomàtica i arxivística. En la seua conferència inaugural (i a la Revista d'Arxius) ens posarà davant d’un dilema en el qual s’ha posicionat clarament i planteja alternatives viables de futur. En la finestra corresponent teniu alguns traços de la seua biografia.


Resum

En aquest article s'analitza l'opció per als arxius d'abandonar la custòdia dels seus fons en favor de l'emmagatzematge i la preservació dels mateixos a Internet. Comença discutint la importància de la ubicació en el concepte dels arxius i de l'habilitat arxius per assolir les seves funcions; procedeix a comparar la idea de postcustodialisme, que va sorgir i va morir en la dècada de 1990, amb la idea de confiar als arxius al núvol. En ella s'examina el concepte de confiança i la seva importància en l'entorn d'Internet, analitza els beneficis i riscos de portar els registres històrics al núvol i descriu el projecte de recerca d'InterPARES Trust, l'objectiu del qual és desenvolupar el marc necessari per a confiar en arxius en el núvol .



Abstract

This article discusses the option for archives of abandoning custody of their holdings in favour of storing and preserving them in the Internet.  It begins discussing the importance of location in the concept of archives and for an archives ability to fulfill its functions, and proceeds to compare the idea of postcustodialism, which arose and died in the 1990s, with the idea of entrusting archives to the Cloud. It then illustrates the concept of trust and its significance in the Internet environment; discusses the benefits and risks of keeping historical records in the Cloud; and describes the InterPARES Trust research project, whose purpose is to develop the framework required to trust archives in the Cloud. 


Foto: Luciana Duranti. unidoc.coinfo.net 

Leer más ...

Traductor

Etiquetes

administración electrónica (9) administración local (5) administración pública (8) adquisiciones (1) Alfred Mari Martí (1) almacenamiento masivo (3) Antena3Televisión (1) aplicaciones informaticas (1) archivística (5) archivo (7) Archivo Diocesano de Valencia (1) archivo RTVV (2) Archivo Secreto Vaticano (2) archivo televisión (4) archivos audiovisuales (5) archivos fotográficos (2) archivos históricos (5) Archivos parroquiales (1) Asociación de la Prensa de Madrid (1) asociaciones de archiveros (7) Atresmedia (1) buen gobierno (2) cambio cultural (2) cintas datos (1) cintas vídeo (1) comunicación (2) conservación imágenes (1) conservación patrimonio documental (1) cursos (1) custodia (1) datos abiertos (2) difusión (4) digitalización (6) digitalización de documentos (3) diputaciones provinciales (1) documentación digital (5) documentación fotográfica (2) documento (1) edición gráfica (1) educación (1) empresas (3) España (2) expediente electrónico (2) flujo archivo (1) fondo audiovisual (1) fotografía (2) Francisco Sanchis Moreno (1) Fundación Vicente Ferrer (1) Gandía (1) gestión de documentos (5) gestión fotográfica (2) historia de los archivos (1) imágenes digitales (1) internet (1) interoperabilidad (3) InterPARES (2) investigación (1) Los Borja (1) luciana duranti (1) memoria (1) memoria histórica (5) Modernización administrativa (3) normas ISO (2) nuevas tecnologías (2) ONG (1) ONGD (1) organización (1) país valenciano (1) PARADIS (1) patrimonio audiovisual (1) periodistas (1) política archivística (2) postmodernismo (1) preservación digital (4) publicaciones (2) Ramon Alberch Fugueras (1) Remedios Antequera (1) servicios en línea (1) signatura electrónica (1) tecnología (2) tecnologías digitales (1) televisión (1) Televisión local (2) Tercer Sector (1) TIC (1) transparencia (5)

Localització

Twitter

Con la tecnología de Blogger.